Der er kommet en ny lov, der skal sikre danskerne bedre økonomiske forhold og som både sætter et ÅOP-loft og et omkostningsloft, på de forbrugslån som virksomheder tilbyder.

ÅOP-loftet er på 35%, mens omkostningsloftet er på 100%. Ændringen gør ikke, at det bliver billigere at låne penge, men alle de dyreste løsninger og långivere på markedet bliver fjernet – eller tvunget til at sænke deres omkostningsniveauer.

Markedsføringsloft på 25%

Den nye lov indebærer ligeledes et markedsføringsloft på 25%, hvilket betyder at forbrugslånsvirksomheder ikke må markedsfører deres finansielle produkter, hvis ÅOP er over 25%.

Det betyder at alle de virksomheder og lån, med en ÅOP på mellem 25-35% reelt er lovlige, men ikke må markedsføres andre steder end på virksomhedens egen hjemmeside, app og lign. Det ligger en klar begrænsning for promovering af deres finansielle produkter.

For mange online bankers vedkommende, vil markedsføringsloftet formegentligt være ensbetydende med, at de sænker ÅOP-loftet til max. 25%. For der er ikke meget ved at have produkter på hylden, som man ikke må markedsføre.

Låntagere kan se frem til bedre rentevilkår

Der er ingen tvivl om at de danske låntagere er den store vinder, ved det nyt tiltag og det er netop for at beskytte dem mod høje renter og gebyrer, at det er blevet indført.

Loven gør ikke, at det nødvendigvis bliver billigere for dig at optage forbrugslån, det forhindrer bare at du kan gøre det til alt for høje renter. De dyreste aktører er sat ud af spillet, så kun de mere prisvenlige udbydere, med fair renter er tilbage. En rigtig positiv udvikling for den enkelte forbruger.

En anden detalje ved loven er ligeledes, at lån og spil ikke må promoveres i samme reklameblok. Således at markedsføringen af de to forskellige ydelser adskilles i langt højere grad. Begge dele kan have en negativ indflydelse på din privatøkonomi og derfor bør de ikke præsenteres i sammenhæng med hinanden.

Konsekvensen for kviklånsmarkedet

Det er klart, at den nye lov kommer som et hårdt slag for kviklånsvirksomhederne på markedet, da deres kviklån typisk er kendetegnet ved høje ÅOP-niveauer. MKOM har derfor en klar forventning om, at flere kviklånsudbydere fremadrettet vil fokusere på andre markeder, end det danske.

De nye regler er kort sagt med til at lukke ned for deres forretningsmodel, eller i hvert fald gøre det langt mindre rentabelt. Så vi forventer at flere af denne type udbydere kommer til at begrænse deres aktiviteter i Danmark og flytte fokus, i løbet af 2020 og 2021.

Alt i alt ser vi positivt på det nye tiltag, der er med til at beskytte de danske forbrugere og sikrer, at du ikke kommer til at gældsætte dig urimelig dyrt. Det skal blive spændende at se hvilken konsekvens det får for hele online lånemarkedet i Danmark.