Sådan klager du over lånet

Rigtig mange mennesker har prøvet at tage et lån, men det er desværre ikke alle der bliver tilfredse. Der kan være mange forskellige grunde til, hvorfor der kan opstå utilfredshed og derfor er der altid mulighed for at klage. Omend årsagen skal være velbegrundet, hvis du skal have effekt af den.

Er du en af dem, der har en negativ oplevelse ved dit lån, kan du klage til Ankenævnet for Finansieringsselskaber. Læs med her, for at få en guide til præcis hvordan du klager, hvis du har haft en dårlig oplevelse.

Guide hvis du vil klage over lånet

Først og fremmest skal du starte med at kontakte din låneudbyder og klage over det, du er utilfreds med. I nogle tilfælde kan udbyderen selv se, at der er gået noget galt, og kontroversen kan ordnes let og simpelt. I andre tilfælde er det ikke helt så enkelt.

Får du et afslag på en behandling af din klage fra din låneudbyder, er det en god idé at gemme afslaget, eksempelvis hvis det findes i en mail. Den kan du senere vise frem og medsende som materiale, når du klager over lånet hos Ankenævnet.

Går du videre med sagen, skal du klage til Ankenævnet for Finansieringsselskaber. Ankenævnet er blevet oprettet udelukkende til at håndtere klager af finansiel karakter. Du skal kontakte ankenævnet, enten på mailen spa@kfst.dk, eller du kan sende et brev til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Carl Jacobsen Vej 35, 2500 Valby. Der er et gebyr på 200 kr..

Når du indsender materialet skal du huske at vedhæfte alle oplysningerne, der er relevante, for at forstå problemstillingen og det du har oplevet.

Behandlingsproceduren

Når du har indsendt din klage, vil den blive behandlet ved ankenævnet. Der er en procedure, som bliver fulgt ved alle indsendelser.

  1. Først bliver din klage vurderet og afgjort ved at ankenævnet stemmer om, hvordan den skal behandles. Det er flertallet, der bestemmer.
  2. Derefter får mindretallet af ankenævnet lov til at begrunde deres stemme, og argumentere for deres vurdering.
  3. Til sidst senes en skriftelig afgørelse til de involverede parter. Bliver den afvist vil du få oplysninger omkring, hvad du ellers kan gøre.

 

Processen er i bund og grund meget ligetil og det er netop formålet med hjemmesiden Finansanke.dk, der beskriver den i detaljer. Omvendt skal denne artikel ikke være en opfordring til en masse klager uden grund. Der skal være markante misforhold og uenigheder gældende, før at du vil få noget ud af din indsats.

Mkom håber du er blevet klogere på hvilke muligheder du har som forbruger, hvis du ender i en kontrovers med dit lånefirma.